IMPLEMENTASI SWACAM DALAM MENINGKATKAN PELAYANAN PLN ULP BOJONEGORO

Latifah Rukmiati Ifnu Jafar, Acep Samsudin

Abstract


PLN ULP Bojonegoro Kota is a unit that focuses on customer service, handling various mattersrelated to electricity distribution, including electricity installation, bill payment, and othercustomer services. In collecting data, this research uses a qualitative method consisting ofobservation, interviews and documentation as well as theoretical studies, interviews wereconducted with employees of PLN ULP Bojonegoro The result of the research is that the SwaCamfeature is good enough and also very useful for PLN ULP Bojonegoro Kota customers in recordingkWh meters independently, however, socialization that has not been evenly distributed and thelack of public awareness of technological developments has resulted in there are still PLN ULPBojonegoro Kota customers who have not used the SwaCam feature. The SwaCam function in thePLN Mobile application will also have a positive impact on PLN customers and employeesbecause it is more efficient so that customers and employees can save time and energy in recordingkWh meters.Keywords : Implementation, SwaCam, Customer Service, PLN ULP Bojonegoro Kota.

References


Adina, C. P., & Nasution, N. (2021). Proses Rebranding Aplikasi New PLN Mobile oleh Humas

PT. PLN Persero.

Akromah, S., & Kusumasari, I. R. (2023). Penerapan Aplikasi PLN Mobile Dalam Meningkatkan

Pelayanan Pelanggan PLN ULP Bojonegoro Kota. Jurnal Masyarakat Mengabdi

Nusantara, 2(2), 105-116.

Febriyantoro, M. T., & Arisandi, D. (2018). Pemanfaatan digital marketing bagi usaha mikro, kecil

dan menengah pada era masyarakat ekonomi ASEAN. JMD: Jurnal Riset Manajemen &

Bisnis Dewantara, 1(2), 61–76.

Haq, AA (2022). Penggunaan Aplikasi Pln Mobile Sebagai Sarana Komunikasi Digital dalam

Upaya Meningkatkan Kualitas Pelayanan Pelanggan Pt Pln (Persero) Up3

Balikpapan. COMSERVA , 2 (7), 1192-1200.H. B. Tambunan and T. W. D. Hapsari,

“Analisis Opini Pengguna Aplikasi New PLN Mobile Menggunakan Text Mining,”

PETIR, vol. 15, no. 1, pp. 121–134, Dec. 2021, doi: 10.33322/petir.v15i1.1352.

Lubis, R. A., & Ikhwan, A. (2023). Penerapan Aplikasi PLN Mobile dalam Melayani Pelanggan

Rayon Medan Johor. Blend Sains Jurnal Teknik, 1(3), 235-243.

Mboeik, C., Andung, P. A., & Mandaru, S. S. E. (2020). Praktik Digital Public Relations dalam

Upaya Meningkatkan Citra Positif Perusahaan PT. PLN (Persero) UIW NTT. Jurnal

Politikom Indonesiana, 5(2), 40–54

Nasution, A. I. L., Sitio, A. L., Siregar, C., & Nahulae, L. L. (2023). Efektivitas Penggunaan

Aplikasi PLN Mobile Pada Bagian Pelayanan Pelanggan Di PLN UP3 Binjai. Jurnal

Kendali Akuntansi, 1(4), 388-396.

Putra, A. S. (2021). Sistem Manajemen Pelayanan Pelanggan Menggunakan PHP Dan MySQL

(Studi Kasus pada Toko Surya). Tekinfo: Jurnal Bidang Teknik Industri Dan Teknik

Informatika, 22(1), 100–116.

Sudrajat, D. P. G. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan pada PT.

PLN (PERSERO) Area Bogor. Universitas Pasundan.

Sylvia. (2021). Sistem dan Prosedur Pelayanan Pelanggan Pada PT PLN Persero ULP Medan

Satria. (Laporan Magang, Universitas Islam Indonesia), 51-62

S. Yuliana, N. Norisanti, and F. Mulia, “Peran Kualitas Pelayanan dengan Aplikasi PLN Mobile

dalam Meningkatkan Kepuasan Pelanggan,” Journal of Management and Bussines

(JOMB), vol. 1, no. 2, pp. 356–364, Dec. 2019, doi: 10.31539/jomb.v1i2.698.

Yanti, N.M.A.N. (2022). Implementasi Aplikasi PLN Mobile Dalam Melayani Pelanggan di PT

PLN Persero ULP Tabanan. (Tugas Akhir, Politeknik Negeri Bali), 3-4


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Bisnis Indonesia diterbitkan oleh Program Studi Ilmu Administrasi Bisnis UPN Veteran Jawa Timur