ANALISIS PERUBAHAN SISTEM KERJA DAN PROFESIONALISME APARATUR SIPIL NEGARA (ASN) PASCA PANDEMI COVID 19
Abstract
The work system of the State Civil Apparatus (ASN) during the Covid-19 pandemic underwent many changes and adjustments in the context of providing public services. The government implemented changes to the Work from Office (WFO) work system to Work from Home (WFH) and optimized the use of technology to be able to provide satisfying public services. The role of ASN is to provide services to the community in a professional, responsible and competent manner in dealing with national issues and problems, to act as a unifying force for the nation, to be adaptive and to be able to collaborate with all elements of the nation. The public services provided involve three elements, namely public service delivery organizations, the community as service recipients and success or satisfaction in providing services received by the community. Changes to the work system during and after the pandemic certainly have a positive or negative impact on the professionalism of ASN. The research findings show that changes in the work system have shown a positive impact regarding the use of digital technology in the delivery of public services so that they are more flexible, efficient and transparent, but on the other hand a strict oversight mechanism is needed in order to maintain the integrity of ASN.
Abstraksi
Sistem kerja Aparatur Sipil Negara (ASN) selama berlangsungnya pandemi Covid-19 mengalami banyak perubahan dan penyesuaian dalam rangka penyelenggaraan pelayanan publik. Pemerintah memberlakukan perubahan sistem kerja Work from Office (WFO) menjadi Work from Home (WFH) serta mengoptimalkan penggunaan teknologi untuk dapat memberikan pelayanan publik yang memuaskan. Peran ASN adalah wajib memberikan pelayanan kepada masyarakat dengan professional, bertanggungjawab dan kompeten dalam menangani isu dan masalah bangsa, berperan sebagai pemersatu bangsa, adaptif dan mampu berkolaborasi dengan segenap elemen bangsa. Pelayanan publik yang diberikan melibatkan tiga unsur yaitu organisasi penyelenggara pelayanan publik, masyarakat sebagai penerima pelayanan dan keberhasilan atau kepuasan dalam pemberian pelayanan yang diterima oleh masyarakat. Perubahan sistem kerja selama dan paska pandemi tentunya memiliki dampak positif mauun negatif terhadap profesionalisme ASN. Temuan penelitian menunjukkan perubahan sistem kerja menunjukkan dampak yang positif terkait penggunaan teknologi digital dalam penyelenggaraan pelayanan publik sehingga lebih fleksibel, efisien dan transparan, namun di sisi lain diperlukan mekanisme pengawasan ketat dalam rangka menjaga integritas ASN.
Full Text:
Refbacks
- There are currently no refbacks.