DIGITAL LEADERSHIP DAN DISASTER RISK MANAGEMENT DALAM PENANGANAN PANDEMI COVID-19

Kendry Widiyanto

Abstract


Performance is the achievement that a person has in his work to realize the goals of an organization. From the results of the evaluation of UKS activities, data were obtained on the low understanding and knowledge of students about the importance of health education. The purpose of this research is to see the role of organizational culture and spiritual values of teachers in improving performance. This study involved school teachers as the object of research. This type of research uses descriptive quantitative. The results of this study indicate that the role of organizational culture has a major influence on improving the performance of UKS management teachers so that it can support the improvement of student learning and the potential of students is growing. The spiritual values of the UKS management teacher also have a great influence, where with faith and obedience one can make a change in improving teacher performance.

 

Keywords:  UKS teacher performance, culture, and spiritual values

 

Abstraksi-

Kinerja adalah capain yang dimiliki seseorang dalam pekerjaan untuk mewujudkan tujuan sebuah organisasi. Hasil evaluasi kegiatan UKS diperolah data rendahnya pemahaman dan pengetahuan siswa terhadap pentingnya pendidikan kesehatan. Tujuan penelitian untuk melihat peran budaya organisasi dan nilai spiritual yang dimiliki guru dalam peningkatan kinerja. Penelitian ini melibatkan guru sekolah sebagai objek penelitian. Jenis penelitian menggunakan deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa peran budaya organisasi memiliki pengaruh yang besar terhadap peningkatan kinerja guru pengelola UKS sehingga dapat mendukung peningkatan pembelajaran siswa dan potensi peserta didik semakin berkembang. Nilai spiritual yang dimiliki guru pengelola UKS juga memiliki pengaruh yang besar, dimana dengan keimanan dan ketaatan seseorang bisa memberikan sebuah perubahan dalam peningkatan kinerja guru.

Kata kunci: kinerja guru UKS, budaya dan nilai spiritual


 


References


Djalante, Riyanti et.al (2017), Disaster Risk Reduction in Indonesia; Djalante, Riyanti et.al (2020), Review and analysis of current responses to COVID-19 in Indonesia: Period of January to March 2020; Gugus Tugas Covid-19, Data Perkembangan Kasus Covid-19.

Elysia, Y. G., & Rozali, R. D. Y. (2020). Dampak Kebijakan Pemerintah Spanyol dalam Penanganan Covid-19 Terhadap Kehidupan Sosial Ekonomi Masyarakatnya. Dinamika Governance: Jurnal Ilmu Administrasi Negara, 10(2).

Kusuma, H. B., Cahyarini, B. R., & Samsara, L. (2022). Inovasi Pelayanan Publik Di Era Pandemi Covid-19: Best Practices Di Provinsi Jawa Barat. Dinamika Governance: Jurnal Ilmu Administrasi Negara, 12(1).

Peraturan Kepala Badan Nasional Penanggulangan Bencana Nomor 11 Tahun 2014 tentang Peran Serta Masyarakat dalam Penyelenggaraan Penanggulangan Bencana;

Undang-Undang Nomor 24 Tahun 2007 tentang Penanggulangan Bencana; Bappenas and UNDP (2010), Safer Community through Disaster Risk Reduction (SC-DRR);BNPB (2014),


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Published by :

PUSKAP Prodi Administrasi Publik UPN "Veteran" Jawa Timur

in Collaboration with Indonesian Assosiation of Public Administration (IAPA)

 

Editorial Office :

Jl.Raya Rungkut Madya, Gunung Anyar, Surabaya

Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik

Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur

Email : hendra.wijayanto.fisip@upnjatim.ac.id