OPTIMALISASI PELAYANAN PUBLIK DALAM MENINGKATKAN AKUNTABILITAS KINERJA ORGANISASI PERANGKAT DAERAH (OPD) KABUPATEN PURBALINGGA
Abstract
The performance of public service organizations is an important part in realizing state goals. The expected public service standard is to be able to apply the principles of good governance, namely benefit, accuracy, openness, impartiality and public interest. The aim of this research is to find out how to optimize public services in increasing performance accountability in the Regional Apparatus Organization (OPD) of Puralingga Regency in order to realize good governance. The research method used is a qualitative descriptive method, with qualitative data analysis techniques, namely describing and interpreting data obtained in the field through observations and documentation data. The Regional Government through regional apparatus organizations has implemented an accountability system in accordance with existing regulations, however, limited human resources (HR) hinder excellent service to the community. Poor public service performance is partly caused by a lack of accountability in administration. The good performance of regional apparatus organizations is influenced by services that are provided openly and responsibly.
References
Arsik, S. F., & Lawelai, H. (2020). Penerapan Akuntabilitas, Efektivitas, dan Transparansi dalam Mewujudkan Good Governance: Studi Pemerintah Desa Banabungi. Jurnal Studi Ilmu Pemerintahan 1(1), 1–7
Bastian, Indra. 2019. Akuntansi Sektor Publik. Jakarta: Erlangga
Cresweel, J. W. (2017). Penelitian Kualitatif Dan Desain Riset. International Journal of Physiology, 3(1), 674
Dewi, A. S. dan Haryanto. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Implementasi Egovernment (Studi Pada Pemerintah Daerah Tingkat Provinsi di Indonesia). Diponegoro Journal Of Accounting 2 (4), 1-15.
Febriani, R., Paselle, E., Hariati. (2019). Akuntabilitas Publik Dalam Pelayanan Administrasi Di Kantor Kelurahan Pelita Kecamatan Samarinda Ilir Kota Samarinda. eJournal Administrasi Negara, 7(3), 9164-9178.
Mahdanisa, D. dan Nurlim. (2018). Analisis Penerapan E-Government Dalam Pencapaian Sistem Informasi Pada (Dinas Kominfo) Kabupaten Kutai Kartanegara. Jurnal “Gerbang Etam” Balitbangda Kab. Kukar 12(1).
Mardan, M. S. (2023). Optimalisasi Pelayanan Publik Dalam Meningkatkan Akuntabilitas Kinerja Pada Kantor Pelayanan Publik Pemerintah Kota Ambon. HIPOTESA - Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 17(1), 85–95.
Nengsih, W., Adnan, M. F., dan Eriyanti, F. (2019). Penerapan Prinsip Transparansi Dan Akuntabilitas Dalam Pelaksanaan Pelayanan Publik Di Kelurahan Alai Parak Kopi Kota Padang. Jurnal Ilmu Administrasi Publik 2(1), 112-124.
Sawir, M. (2017). Konsep Akuntabilitas Publik. Jurnal Ilmu Administrasi Dan Ilmu Pemerintahan, 1(1), 9–18.
Syamsinar. (2016). Penerapan PrinsipPrinsip Tata Pemerintahan Yang Baik Dalam Pelayanan Publik di Kantor Kelurahan Baqa Kecamatan Samarinda Seberang Kota Samarinda. E-Journal Administrasi Negara, 4, 5161–5173.
Undang-Undang Nomor 25 Tahun 2009 tentang Pelayanan Publik (2009).
Zawawi, M. (2016). Model Akuntabilitas Kinerja SKPD dalam Mewujudkan Good Governance. Jurnal Pemerintahan Dan Politik, 1(1), 8–13.
Full Text: PDF
Refbacks
- There are currently no refbacks.