KEBIJAKAN LITERASI INKLUSIF SEBAGAI PILAR PENDIDIKAN NON-FORMAL
Abstract
This study aims to analyze the elements of landscape beauty and the role of local communities in supporting sustainable tourism management in Bromo Tengger Semeru National Park (TNBTS). Using a qualitative approach with a case study design, data was obtained through interviews, observations, and document analysis. The results showed that the beauty of the volcanic landscape, a combination of sand seas, sunrise, and the cultural values of the Tengger people, are the main attractions of this area. The active participation of local communities, including through the preservation of customs such as the Kasodo ceremony, contributes significantly to maintaining cultural values and ecosystems. However, challenges such as mass tourism, environmentally destructive tourist behavior, and weaknesses in area management, require strategic steps. This research emphasizes the importance of adopting ecotourism principles, increasing human resource capacity, and strengthening multi-stakeholder synergies. The contribution of this research lies in the development of a management model that integrates landscape beauty, local culture, and environmental sustainability as the basis for sustainable tourism management.
References
Asrulla, R., Jailani, M. S., & Jeka, F. (2023). Populasi dan sampling (kuantitatif), serta pemilihan informan kunci (kualitatif) dalam pendekatan praktis. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 26320–26332.
Fadillah, A. (2019). Analisis kemampuan penalaran deduktif matematis siswa. JTAM (Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika), 3(1), 15–21.
Fansuri, M. R., & Batubara, A. K. (2024). Transformasi Perpustakaan Berbasis Inklusi Sosial Terhadap Kesejahteraan Masyarakat di Dinas Perpustakaan Kota Sibolga. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(6), 3459–3469. https://journal2.um.ac.id/index.php/bibliotika/article/view/51158?utm
Firnanda, A. T. Z., & Hertati, D. (2024). LAYANAN PERPUSTAKAAN INKLUSIF BAGI DISABILITAS PADA DINAS PERPUSTAKAAN DAN KEARSIPAN PROVINSI JAWA TIMUR. Paradigma POLISTAAT: Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 7(2), 68–82.
Handayani, S., & Mutiara, N. (2025). Transformasi Perpustakaan Berbasis Inklusi Sosial UPT Perpustakaan Proklamator Bung Karno Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. Otonomi, 25(1), 22–30. https://ejournal.uniska-kediri.ac.id/index.php/otonomi/article/view/6932
Imperial, M. T. (2021). Implementation structures: The use of top-down and bottom-up approaches to policy implementation. In Oxford research encyclopedia of politics. https://oxfordre.com/politics/display/10.1093/acrefore/9780190228637.001.0001/acrefore-9780190228637-e-1750
Indriani, S. S., & Manggalou, S. (2025). Implementasi Layanan Publik Ramah Kelompok Rentan di Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Provinsi Jawa Timur. Future Academia: The Journal of Multidisciplinary Research on Scientific and Advanced, 3(1), 408–416.
Muthia, N., & Fauziah, K. (2024). Layanan Berbasis Inklusi Sosial untuk Penyandang Disabilitas di Perpustakaan Kota Bogor. BACA: Jurnal Dokumentasi Dan Informasi, 45(2), 143–157.
Nurdin, N., Ricky, S. E., Wahdi, S. O. G., Then Suyanti, M. M., & Santoso, S. H. (2023). Implementasi Teori & Kebijakan Publik Terapan. MEGA PRESS NUSANTARA.
Prasetyo, W. D., & Utami, D. (2020). Transformasi Perpustakaan Dalam Rangka Mewujudkan Layanan Perpustakaan Yang Inklusif: Studi Kasus Di Perpustakaan Umum Daerah Kabupaten Pulang Pisau. VISI PUSTAKA: Buletin Jaringan Informasi Antar Perpustakaan, 22(1), 35–46.
Pujiaty, E. (2024). Strategi pengelolaan pendidikan inklusif untuk meningkatkan aksesibilitas di sekolah dasar. Jurnal Tahsinia, 5(2), 241–252. https://jurnal.rakeyansantang.ac.id/index.php/ths/article/view/584
Salsabilla, S., & Prasetyawan, Y. Y. (2022). Pengalaman informasi pustakawan dalam program transformasi perpustakaan berbasis inklusi sosial. Anuva: Jurnal Kajian Budaya, Perpustakaan, Dan Informasi, 6(3), 371–384. https://ejournal2.undip.ac.id/index.php/anuva/article/view/15366
Setyawan, W. B. (2024). Melek Literasi: Pendidikan Berbasis Perpustakaan untuk Semua. Buletin Perpustakaan, 7(1), 55–64. https://journal.uii.ac.id/Buletin-Perpustakaan/article/view/33737
Sukoco, J. B. (2019). Kapasitas Kelembagaan Dalam Pembinaan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Di Kota Surakarta. Jurnal Administrasi Bisnis, 8(1), 15–22.
Yumna, A. N. A., Masruri, A., & Sholihah, H. A. (2023). Aksesibilitas di Grhatama Pustaka berdasarkan perspektif inklusi penyandang disabilitas (Sebuah kajian perpustakaan inklusif). LIBRARIA: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 12(2), 99–114.
Website:
Disperpusip Jatim. (2024). Monitoring dan Evaluasi TPBIS Jawa Timur Tahun 2024. April 8, 2024, retrieved from: https://disperpusip.jatimprov.go.id/2024/06/25/monitoring-dan-evaluasi-tpbis-jawa-timur-tahun-2024/?utm.
STO. (2023). Kembangkan Literasi Inklusif, Disperpusip Gresik Sediakan Ruang Baca Anak, Lansia, dan Difabel. April 8, 2024, retrieved from: https://radarjatim.id/kembangkan-literasi-inklusif-disperpusip-gresik-sediakan-ruang-baca-anak-lansia-dan-difabel/?utm.
Disperpusip Jatim. (2024). Jenis-jenis Layanan Perpustakaan. April 8, 2024, retrieved from: https://disperpusip.jatimprov.go.id/jenis-jenis-layanan-perpustakaan/?utm.
ADV. (2024). Akses Baca Buku Gratis Bagi Disabilitas, Lansia dan Ibu Hamil/Menyusui Disediakan oleh Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Provinsi Bengkulu. April 8, 2024, retrieved from: https://www.bengkulutoday.com/index.php/akses-baca-buku-gratis-bagi-disabilitas-lansia-dan-ibu-hamilmenyusui-disediakan-oleh-dinas?utm
Full Text: PDF
Published by :
Department of Public Administration
University of Pembangunan Nasional "Veteran" Jawa Timur
in Collaboration with Indonesian Assosiation of Public Administration (IAPA)
Editorial Office :
Jl.Raya Rungkut Madya, Gunung Anyar, Surabaya
Faculty of Social, Cultural, and Political Science
University of Pembangunan Nasional "Veteran" Jawa Timur
Email : hendra.wijayanto.fisip@upnjatim.ac.id






